Prečo by ste nemali „opustiť“ auto na desiatky rokov: čo sa s ním stane, ak bude len tak stáť

Foto: z otvorených zdrojov

Niekedy sme svedkami áut, ktoré nejazdili mesiace a roky, ale čo sa s nimi deje, keď sú nečinné?

Ak necháte človeka desať rokov ležať na gauči, jeho svaly začnú atrofovať. Pri aute, ktoré stojí rovnaký čas, sa stane takmer to isté. Autá sú mechanizmy navrhnuté na pohyb. Potrebujú trenie, teplo a prácu, aby zostali „zdravé“.

Čo sa teda stane s autami, keď s nimi roky nejazdíte? Keď sa to stane – do hry vstupuje chémia, píše SlashGear. Guma stvrdne, kov začne podliehať korózii, batérie zlyhajú a všetky dôležité kvapaliny sa znehodnotia. Odpruženie sa usadzuje, pneumatiky hnijú a materiály v interiéri sa kazia. Ak sa miesto uskladnenia vyznačuje vysokou vlhkosťou alebo extrémnymi výkyvmi teplôt, všetko sa môže veľmi rýchlo znehodnotiť.

Vlhkosť sa môže dostať do každej štrbiny na vonkajšej i vnútornej strane vozidla a začať ho ničiť zvnútra. Plesne sa môžu objaviť v interiéri – na koberčekoch, vo ventilácii a na obložení, plasty začnú praskať. V týchto podmienkach môže aj auto, ktoré stálo rok alebo dva, vyzerať, pôsobiť a – čo je najhoršie – zapáchať, akoby stálo desiatky rokov. Tu je všetko, čo potrebujete vedieť o správnom skladovaní auta.

Autá by mali byť v prevádzke

Autá by nemali byť nečinné dlhšie ako dva alebo tri týždne. Všetko v aute je navrhnuté tak, aby sa hýbalo: aerodynamika, mazanie, elektronika – všetko je navrhnuté tak, aby sa hýbalo. Napríklad bez pohybu nebude alternátor schopný správne nabíjať batériu. Olej nebude cirkulovať a chrániť kovové povrchy pred oxidáciou.

Zbaviť automobil pohybu znamená zbaviť ho zmyslu jeho existencie. Moderné palivo tiež nie je určené na dlhodobé skladovanie v nádrži. Už po niekoľkých mesiacoch sa začne rozkladať a hustnúť, čo môže upchať čerpadlá, vstrekovače a palivové potrubia. Nafta sa tiež znehodnocuje, a to často ešte horšie ako benzín. Keď je motor dlhodobo nečinný, vo vnútri motora sa tvorí kondenzát a jednotka začne zvnútra hrdzavieť. Bez chodu motora sa tento kondenzát ničím „nespáli“.

Prevodovka a zvyšok hnacieho ústrojenstva tiež neznášajú dobre dlhé prestoje. Olej v prevodovke sa usadzuje a hustne, tesnenia vysychajú a začínajú pretekať. Nemrznúca zmes sa rozkladá a stáva sa kyslou – nakoniec skoroduje hliník a rozkladá oceľ. Dlhodobo odstavené vozidlá lákajú aj hlodavce a škodcov, ktorí časom môžu rozhrýzť všetko od elektroinštalácie až po čalúnenie.

Ako nechať auto dlhodobo zaparkované

Aby si zberatelia zachovali maximálnu hodnotu vozidla, často si nechávajú autá s minimálnym počtom najazdených kilometrov aj desiatky rokov. Keď ich cena stúpne, skončia na aukciách – tam môžete nájsť 30-ročné autá s niekoľkotisíc najazdenými kilometrami. Hoci to nie je pre techniku dobré, je bezpečnejšie takéto auto skladovať.

Na začiatok je potrebné karosériu a podvozok dôkladne umyť a navoskovať – akékoľvek nečistoty môžu urýchliť rozpad materiálov. Nádrž by sa mala naplniť palivom s prísadou stabilizátora bez etanolu, aby sa obmedzil prístup vzduchu a zabránilo sa tvorbe kalu. Výber vhodnej klimatizovanej a suchej miestnosti je nevyhnutnosťou. Oplatí sa investovať do priebežnej nabíjačky, aby sa batéria „nevybila“.

Kolesá by mali byť nafúknuté, lepšie je postaviť auto na podpery a zakryť ho krytom. Parkovacia brzda (ručná brzda) by nemala byť zatiahnutá. Olej – vymeňte vopred a nezabúdajte na základnú údržbu, kým je auto zaparkované. Každý plán uskladnenia by mal zahŕňať informáciu o tom, ako často vozidlo štartovať. Ak je to možné, každé dva týždne naštartujte motor a krátko vyjazdite – umožníte tak cirkuláciu kvapalín.

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Užitočné tipy a lifehacky pre každodenný život